Saturday 29 October 2016

Cara menghilangkan bisa charlie dan hilangkan parut.

Assalamualaikum sebelum dah dicakap previous entry, aku nak buat rawatan dia kan?
This is the previous entry <

So anda yang baca ni mungkin... saja saja baca ataupun terkena charlie's bite macam aku kan?
Sekadar share pengalaman..

1) Pergi jumpak doktor lepas tau kena charlie, secepat mungkin tau! Aku kena pagi, petang tu gi check up kat Poliklinik Mutiara.

-So biasanya, doktor bagi upat sapu, ubat cuci dan ubat antibiotik.
-Kalau anda dah pergi tapi doktor tak bagi antibiotik dan ubat cuci?

Haa aku haritu pi mutiara dia tak bagi jugak, aku pelik, kenapa tak ada antibiotik? So pergi kat PKU, Pusat kesihatan UUM, dia bagi ubat sapu, 2 jenis, sapu sekali, Ubat cuci, dan ubat antibiotik.

2) Sebelum nak pakai, cuci tangan.
Sebab tangan ni adalah tempat yang mana bakteria takkan hilang walaupun dah basuh. So, basuh bagi menegelakkan jangkitan kuman.

3) Cuci air bisa dengan ubat cuci dengan tisu dekat tempat yang kena tu, tapi aku tak pakai sebab memang tak ah nak tarik air bisa yang pedih tu, aku sekadar sapu sikit ja dekat mata ubat cuci tu. Tahan jalah sikit ye. Pedih oo.

4) Sapu cream yang dia bagi, doktor bagi aku 2 jenis, tak ingat untuk apa, tapi pakai ja dua dua tu, doktor kata sikit pun tak apa , tak perlu tebal- tebal.

Siapp! Hee antibiotik jangan lupa makan ikut sukatan yang doktor bagi. Insha-Allah 1 minggu lepas tu elok. Jangan berharap pada ubat, sebab yang memberi kesembuhan tu Allah, bukan ubat! Ubat hanya ikhtiar kita!

Dalam seminggu lebih tu, air bisa yang dah kering tapi masih ada, tinggal nak cabut ja, tapi pedih la! Biar dia tercabut sendiri. Aku kalau jalan aku cover mata, orang tengok, malu hehehee.

HILANGKAN PARUT MACAM MANA?

Parut? Jangan terkejut! Ada parut tau lepas air bisa tu keluar, aku ada baca

1) ALOE VERA berdasarkan aku baca dari blogger lain.
TETAPI! Haa aku dah pakai aloe vera, tapi tak ada kesan so hmm mungkin tak sesuai.


2) BIO OIL. Haa ramai prefer aku yang ni, petang satgi aku rancang nak beli kat watsons, heee. Moga menjadi! InshaAllah..

3) AZANIS SCAR SERUM. Haa ramai kata berkesan guna yang ni, tanpa bahan kimia merbahaya, 3 minggu ja InshaAllah!


4) HIRUSCAR GEL. Yang aku baca, dia mengambil masa sekitar 4-6 bulan.


KAEDAH TRADISI

Kalau yang tak mau guna produk boleh tengok sini : https://www.zolace.com/blog/menghilangkan-parut-jerawat/






7 comments:

  1. Thank you atas info 😊

    ReplyDelete
  2. Tq tau spe yg buat blog ni. Dahlah kena gigit kat muka pastu tinggalkan parut yg panjang pulak tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far, awk dh berjaya hikangkan ke. Sy baru kene

      Delete
    2. Same doh😭

      Delete
    3. Hilang x parut tu ?

      Delete
  3. Parut tu hilang x bang pakai azanis tu?

    ReplyDelete
  4. bekas air bisa tu jngn tarik.. biar dya kering and tertanggal sendiri.. insyaallah parut x dk

    ReplyDelete

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !