Saturday 29 August 2015

Kenapa saya berniqab? -Kak Hassanah


Bismillahirahmannirahim. .
Kenapa saya berniqab ?


Soalan yang seringkali di ajukan di dalam inbox fb, Bacalah dengan nama 'Tuhanmu' dan hayatilah. .
Saya yang kalian kenal sebagai 'Kak Hassanah' adalah seorang anak yang lahir dalam keluarga yang agak besar (Sabahan Mix Chinese). Sebelah mak mostly not yet muslim, sebelah ayah juga not yet muslim. That means kelompok keluarga yang beragama islam hanya dalam 20% saja berbanding 80% yang beragama lain. Kenapa saya kata beragama lain ? Kerana keluarga saya terdiri dari pelbagai bangsa dan agama, ada anty yang kahwin cina, ada anty yang kahwin indian, ada sepupu yang kahwin orang iban, ada pakcik yang kahwin mat salleh, ada pakcik yang kahwin kelantan, dan sewaktu dengannya. Pendek kata, ramai antara mereka yang kahwin campur. Kalau nak imagine pula bilangan anak cucu cicit atok dan nenek, bayangkan saja, sebelah mak atok kahwin 2. Kahwin pula usia muda. Sebelah ayah atok kahwin 1. Tapi juga usia muda, dalam lingkungan 12 tahun sudah beranak pinak. Maka terhasillah beratus-ratus cucu cicit yang tak pernah putus-putus. Dasattt bukan ?
Pakaian wajib mereka bila ada event family day semestinya pakaian seksi meksi, hatta saya sendiri minat pakaian seksi. Perempuan mana yang tak suka dipuji ? Tapi seksi manapun mereka, satu yang saya salute tidak ada antara mereka yang terjebak dalam kes 'terlanjur' dan sebagainya.
Mana ada bayi yang terus lahir pandai membaca. Mana ada manusia yang tidak punya masa lampau, hatta untuk menjadi rama-rama cantik pun ada fasanya. Inikan pula kita ? Ada satu masa, Ketika join sepupu perempuan dan anty-anty yang bujang keluar shopping, saya tersesat arah. Maksudnya mereka semua ada di mall sekian sekian, tapi saya masih menunggu mereka di mall sekian sekian. Diuji pula dengan telefon yang kehabisan bateri. Dulu mana ada power bank, mati bateri tamatlah riwayat.
Dompet pula tiada wang. Sudah beli pakaian ini itu. Macam mana nak balik tiada duit ? Nak menangis dapat apa ? Nak marah dapat apa ? Saya pun jalan ke sana sini seperti orang gila mencari arah tujuan. Dalam hati berdoa, mudah-mudahan terserampak dengan mereka. Tapi hampa. Hari semakin gelap, badan sudah letih, tekak sudah haus. Sudah tidak bermaya. Saya ambil keputusan untuk stay rehat di perhentian bas, mana tahu nampak kereta anty lalu. Dan akhirnya terlelap. Masa syok terlelap tu, dengar laungan kuat,
ALLAHU AKBAR. . 2x
ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH. .2x
HAYYA' ALASH-SHALAAH. . 2x
HAYYA' ALAL-FALAAH. .2x
ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR. .1x
LAA ILAAHA ILLALAAH. .1x
Habis saja laungan azan maghrib, ada sesuatu 'rasa' yang tidak pernah dirasa selama ini. Mungkin sebab suara azan yang sangat merdu dan sayu, mungkin sebab tenangnya jiwa mendengar seruan betapa Maha Besar Allah, dan mungkin sebab lain. Wallahi air mata jatuh. .
Bila nampak masjid depan mata, saya terfikir
" Orang yang masuk masjid mesti baik-baik. Baik aku pinjam hp sesiapa call family. Lagipun bahaya sendiri di sini. "
Dengan perasaan tak tahu malu dengan pakaian yang dipakai, saya sudah tidak memikirkan pandangan buruk orang, asalkan saya dapat balik rumah.
Saya terus setia berdiri di tangga masjid, menunggu kalau-kalau ada orang nak naik nak pinjam hp. Tidak lama tu, ada lelaki muda berserban putih, sebaik dia nampak saya, terus dia beristigfar tanpa memandang saya.
Berulang kali saya dengar istigfar. Rasa bersalah pun ada sebab sedar pakaian yang saya pakai tak sepatutnya dipakai.
Dia tanya,
" Ada apa-apa yang cik perlukan bantuan ? "
Saya angguk. Tapi dia diam. Baru perasan, dia still tak pandang saya. Mana dia nampak saya tengah angguk ke geleng ke. Saya pun bersuara,
" Ya. Saya nak pinjam hp. "
" Nama apa ? "
Dia tanya lagi,
" Hassanah. "
Saya jawab ringkas.
Terus dia pandang saya, dan cepat-cepat alihkan pandangan ke tempat lain. Terkejut barangkali nama tidak seperti peribadi si pemilik nama.
" Kamu tunggu di sini. Sekejap lagi isteri saya datang. Dia ada dalam kereta kebetulan ada barang tertinggal dalam kereta."
" Terima kasih. "
Hanya itu yang mampu saya lafaz.
Sebelum dia naik ke tangga seterusnya dia sempat pesan,
" Mana ada 'orang jahat' yang datang ke rumah Allah, melainkan mahu balik pada Allah. "
Ya Allah.
Deep. .
Sekali lagi air mata jatuh terkesan sangat. Tidak lama kemudian, nampak seorang wanita berniqab hitam berjubah hitam. Saya tidak cam wajah dia, tapi dari bentuk matanya saya dapat rasa dia seorang wanita yang sangat cantik. Dia bagi salam dan tanya kenapa saya berdiri di tangga. Setelah saya ceritakan sekian sekian dia ajak saya masuk masjid. Saya cakap, malu nak masuk sebab pakai macam ni. Dia pun pergi semula ke kereta dan sampai saja ke arah saya, dia bagi jubah hitam dan tudung hitam. Dia kata kebetulan tengah bermusafir dengan suami, beg pakaian ada dalam kereta. Dia suruh saya ke toilet tukar pakaian dan masuk ke masjid.
Dia sempat pesan,
" Kalau belum solat, ambillah wuduk sekali. "
Ya Allah.
Bermonolog sendiri, Susunan wuduk pun aku tak tahu.
Masa tu memang dah mengalir air mata dah. Bila nampak jasad depan cermin, cantiknya. Indahya tutup aurat. Tipu kalau tak jatuh air mata, then just basuh muka tanpa ambil air wuduk. Bukan tidak pernah belajar di sekolah, bukan tidak pernah diajar di rumah, tapi tak amal apa yang diajar. Maka jadinya tunggang langgang.
Perlahan-lahan saya masuk ke pintu masjid dan duduk belakang, selesai wanita tadi solat, dia tegur kenapa saya tak solat lagi. Saya jawab, tak reti bacaan dalam solat. Tak hafal. Panjang sangat. Bukan mak ayah tidak didik, tapi saya yang taknak dididik. Paling sebak, dia ajar cara-cara solat dari awal sampai akhir, sambil dia fahamkan sambil dia tulis setiap bacaan solat dalam sekeping kertas. Kalau tak silap hampir 5,6 kali dia ulang sehingga saya faham sungguh-sungguh. Di baris bawah dia tulis,
" Solatlah. Kamu akan lebih kenal Tuhanmu. "
Saya cakap dengan kakak tu terima kasih, lagi-lagi dia dan suami sepakat nak hantar saya balik rumah. Hanya Allah yang balas jasa baik mereka.
Saya tanya dia,
" Kenapa Kak berniqab ? "
Dia buka niqab depan saya dan senyum. Masya Allah tergugat jiwa lihat wajah dia.
" Sebab muka akak cantik ye ? "
Saya tanya dia laju.
Dia geleng. Dan kata pada saya,
" Cuba pakai niqab itu. "
Saya pun try pakai, macam gaya dia pakai tadi. Sebaik secebis kain menutupi wajah, air mata saya jatuh. Dia cakap, Subhanallah berulang kali setelah melihat saya. Then tanya, apa yang kamu rasa setelah berniqab ?
" Tenang. "
Saya jawab ringkas.
Dia kemudian pakai semula niqab tadi, dan keluarkan satu niqab stok dalam beg tangan. Dia jelaskan selalu kalau pi mana-mana mesti ada stok niqab dalam beg tangan takut yang dipakai kotor. Dia hulur, katanya sebagai hadiah dan siap pesan, cuba cari ketenangan yang kamu cakap tadi.
Dari kejadian itu, saya bertekad pada tahun 2013 untuk memakai niqab.
Saya digelar ninja, saya digelar penjahat, saya digelar si gadis topeng, paling dahysat saya digelar syiah oleh bestfriend sendiri.
Saya dimaki, dicaci, dikutuk, diumpat, diketawakan, dihina, diperli, disakiti, oleh keluarga dan rakan-rakan. Paling banyak menyaksikan air mata hijrah saya ialah sahabat dunia akhirat, Nurul Ain Sohrab II.
Sampai satu saat, semua yang berkata buruk terhadapku sudah hilang kata-kata. Saya jangka saya akan bertambah sepi di dunia yang serba moden dan canggih ini, saya sangka saya semakin tersisih dalam masyarakat islam saya sendiri. Namun Allah memberi keterangan yang nyata kepada saya, jika sesuatu itu secara fitrah dan syariat bahkan punya hujah di sisi-Nya, tiada siapa yang mampu menghapuskan amalan tersebut dari kalangan wanita yang mahu memilih niqab sebagai salah satu cara mendekatkan diri kepada-Nya.
Jika selama ini kalian baca dan dengar pengalaman dari individu berbeza mengenai kenapa mereka berniqab ?
Maka kebanyakannya mengeluarkan hujah yang sama bukan ?
Dan bila ditanya soalan itu kepada saya, satu yang saya nak cakap.
" Pakailah secebis kain itu dan 'rasa' kenikmatan dan keindahannya. "
Again,
Pakailah dan rasakan.
Berhijrah itu tidak susah,
Susah itu hanya dalam fikiran kita. It's not difficult to change, the diffculties come within us. Begin with a step.
Be the change.
Whatever you are going through, may Allah take it easy for you. Be patient, better time will come, Insha-Allah. And don't forget to say alhamdulillah for every situation in your life.
" Sometimes the people with the worst past, create the best future. "
- Saidina Umar
Hanya yang berpuasa merasai nikmat puasa, hanya yang berhijrah merasai nikmat hijrah, hanya yang bertaubat merasai nikmat taubat, hanya yang menangis merasai nikmat air mata.
Menangislah tapi jangan pernah mengalah.
Wanita itu diciptakan dengan sangat seksi, tetapi seksilah pada cara yang betul. Being sexy doesn't mean you have to show your aurah.
Hassanah,
I love my name and i love my self.
Have faith !

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Allah sedang menguji kamu ya Hassanah. Moga terus kuat hadapi dugaan ini. Jangan putus harap pada Allah ye... La Tahzan!

    ReplyDelete
  3. Kak Aisyah, ni post KH laa. Bukan post sy. :3

    ReplyDelete

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !