Monday 31 August 2015

BERSIH 4.0

Bismillahirahmanirahim. .
Hari ini 31/08/2015.

Kak Hassanah's photo.
Allah bagi ibrah menarik. Bukan setakat diberikan 'sakit' untuk menghapuskan dosa-dosa kecil, lalu terlantar di wad kecemasan begitu saja, tapi Allah bagi ilmu menarik melalui perantaraan dari seorang doktor. Sampai saja di Bahagian Emergency, terus dibawa masuk oleh dua orang jururawat. Selesai cek dan tanya sekian sekian, saya dibaringkan di katil, kemudian saya lihat ada jururawat membawa troli barangan suntikan, set kecemasan (laryngoscope, endotracheal, tube). Diperiksa tekanan darah, dan disambungkan pula dengan air. Sakit juga bila dicucuk pada tangan yang lembut, terfikir itu baru sikit. Macam mana dengan mati ? Allah.
Setelah beberapa jam, datang seorang Doktor lelaki. Dia hampiri saya dan tutup langsir area katil yang dikhaskan untuk saya. Kemudian dia tanya, masih rasa lemah ? Saya geleng kepala dan cakap tidak. I'm ok Doctor. Dia reply, sure ? Yes. Saya jawab laju hatta kepala masih pening, padahal saya just rasa syeram bila ditutup langsir. Lagi-lagi doktor muda, erk.
Kemudian dia buka semula langsir, sambil dia buka langsir tu, dia sempat tanya.
" Student ? Yup. Saya jawab ringkas. Ada datang ke perhimpunan Bersih ? Selalunya student yang ramai turun berhimpun. "
Erk. Tak tak. Tak turun. Malas. Saya jawab random.
" Kalau saya jadi student, dan tak sibuk di hospital, saya pasti turun. "
Doctor tu bersuara, dan mengambil tempat di kerusi sebelah katil. Dalam hati buat andaian, dia ni macam tengah free je. Baik bawa debat hehe. Kemudian saya tanya,
Kalau Doctor turun bersih, Doctor dapat apa je ?
Entah kenapa soalan ni tetiba rasa nak tanya.
Doctor tu jawab,
" Semangat perpaduan, dapat rasa semangat patriotik sebagai rakyat Malaysia, dapat bersatu menentang kezaliman, dapat berusaha tegakkan kebenaran, dapat jumpa tokoh-tokoh besar yang berjasa pada negara. Sebab Malaysia sangat kotor, kita nak bersihkan penipuan-penipuan korap, duit rakyat banyak kena telan. Rakyat yang susah dan miskin yang kena, orang kaya tak rasa. "
Bila nampak Doc tu bersuara, saya pun apa lagi. Saya betulkan badan, bangun perlahan-lahan dan duduk bersandar semangat nak timba ilmu. Then saya tanya,
Dah tu, kalau Doctor turun perhimpunan bersih, effect apa je yang ada ? I meant, Najib turun ke apa ke, ops maaf. Dato Najib.
" Hahahaha "
Ketawa berdekah doctor tu, Terkejut bak hang. Jururawat yang ada di kaunter just perhati je.
" Memang Dato Najib tak turun. Tetapi at least dia 'sedar' dan rasa 'malu', media seluruh dunia datang termasuk Aljazeera bagai. Kita bukan nak turunkan PM semata-mata. Kita nak new leaders yang boleh pulihkan Malaysia. Ekonomi jatuh teruk dan merosot. Beza sangat dengan Singapore. 50-60 tahun UMNO dah pegang, yang miskin terus miskin. Yang susah terus susah. Banyak benda tidak betul, rasuah bermaharajalela. Apa sudah jadi ? "
Habis kenapa mesti pakai baju kuning ? Saya tanya random lagi sekali.
" Sebab tidak ada mana-mana parti politik warna kuning. Perhimpunan inilah yang menggabungkan seluruh manusia untuk bersatu tidak kira dari parti mana. "
Then Doctor dapat apa je lagi, if Doc pergi Bersih ?
Doctor tu geram tengok saya tanya soalan yang sama, tapi yang bestnya dia still nak jawab.
" Bila kita join perhimpunan tu, kita dapat belajar jadi pemimpin nak handle ratus ribu juta orang. Dapat tunaikan hak demokrasi, hak sebagai rakyat. Hak besuara. Hak memulihkan keadaan. "
Dapat belajar jadi pemimpin ? Then who the leader ? Saya saja putar belitkan. Terus-terusan soalan random saya beri.
" Rakyat is the Leader. Mana pergi hak kebebasan rakyat untuk bersuara ? Dah cakap cara baik, PM tak dengar. Rosmah tak dengar. UMNO tak dengar. Buat GST. Membazir duit. Mata wang jatuh teruk. Masih nak diam ? "
Kali ini saya seperti ditikam kena sasaran. Saya tarik nafas panjang, dan buka point seterusnya.
Habistu apa pendapat Doc dengan percampuran perhimpunan bukan mahram ? Bersesak ribuan manusia lelaki dan wanita. Bergesel sana sini ?
" Habis, orang pergi haji bercampur laki perempuan, macam mana ? "
Saya ditikam lagi sekali. Aduh.
That's why saya tanya doctor, saya nak tahu jawapan Doctor.
" Tengoklah kesesuaian. Kita bukan nak bergesel, kita nak berhimpun. Biar satu dunia nampak. Kita ditindas. Masih butakah ? Masih belum bangun dari tidur ? "
Ke berhimpun sambil bergesel ?
Kali ini, saya yang menikam doctor. Entah kenapa saya beranikan diri tanya soalan tu.
Dengar sedikit gelak dan dia sambung bersuara,
" Depends. Bergantung pada individu. Dah kalau nak nak bergesel, bergesel lah jadinya. Setiap benda dimulai dengan niat. Ada tidak tujuan bersih tu tulis kita nak bergesel ? "
Kali ini ramai mata-mata memerhati perbincangan kami termasuklah jururawat dan pesakit di sebelah kanan kiri depan dan belakang katil.
Then berjayakah sebuah perjuangan andai kita gabungkan dan campurkan dengan kebathilan ? Percampuran lelaki dan wanita terutamanya, dan pakaian wanita-wanita yang berada di sekeliling lelaki itu sendiri ?
Semakin semangat saya meneruskan agenda perbincangan dan mengajukan soalan lagi dan lagi. Langsung tidak hirau sakit yang tadi menghantui diri.
" Ya. Soal pakaian kita hormati hak agama lain. Agama mereka ialah hak mereka, kita kena hormat. Bukankah Allah perintahkan kita tegur pemimpin yang buat salah ? Rasulullah sendiri pergi suap mulut orang yahudi. Rasulullah balas segala kebencian dengan rasa sayang. Kita sendiri pilih nak yang benar atau bathil. Asingkan lelaki dan wanita adalah satu kesalahan lain. Kesalahan yang terbesar adalah pemimpin zalim yang masih berkuasa untuk memimpin. "
Kali ini saya terdiam. Sesudah 5 saat, saya sambung lagi,
Kenapa setiap kali perhimpunan bersih seolah-olah pemimpin buat tak tahu ? Tetap di 'lorong' yang sama. Tetap sia-sia bukan ?
" Rakyat buat adalah simbolik kesepakatan rakyat. Pemimpin buat tak tahu sebab diorang tidak nak berfikir. Terlalu pentingkan diri. Ego pertahankan melayu walaupun melayu mundur. Sanggup biar jadi apa pun. Asal melayu dekat atas. Sekalipun pemimpin bodoh. "
Baik Doctor. Baik. Saya nak tanya lagi, adakah perjuangan itu benar kerana perjuangan atau emosi membabi buta semata-mata ? Dan kenapa tak ubah apa yang 'patut ubah' ketika berhimpun. Contohnya hanya menggariskan syarat lelaki saja yang berhimpun untuk menjaga hak dan maruah wanita, lagi-lagi menjaga imej sebagai negara islam. Why not ?
Doctor terdiam.
1 saat, 2 saat, 3 saat.
" Soal ubah semua tu benda yang ada stepnya. Pelan-pelan asalkan ada usaha sehabis baik. Bukan kita taknak ubah serta merta tapi kita nak step by step. Pembangkang adalah pencadang idea bernas. Bukan semata-mata pembangkang nak suka-suka bangkang. Kamu tengok apa dah jadi dengan negara. Duit jatuh, seksa tau tidak ? Kesian mereka yang ada di luar negara. Terpaksa tambah 9-10k seorang. Tidak gila ke ? Kalau 100 orang dah sejuta kan ? Dekat mesir misalnya, Ada 1000 melayu duduk sana. Kamu darab kan. Kita nak step by step. Tidak terlalu ekstrem serta merta. Ada hikmah. Dan mungkin kelemahan-kelemahan yang tidak disengajakan itu sentiasa ada. "
Huh. Puas jiwa saya dengar setiap butir bicara dari Doctor itu. Paling seronok part akhir dia cakap,
" Kamu sayang PM ni. Teramat-amat sayang. "
Erk. Hampir tergelak saya. Kemudian saya teruskan misi untuk sampaikan isi tersurat.
Doctor. . I'm sorry to waste your time. Kali ini saya nak doc biarkan saya explain. Then choose agree or not. Firstly, thanks for everything, sudi kongsi dan tukar ilmu dengan saya. Seriously, this is my first time dapat bertukar ilmu, lagi-lagi di wad emergency. Nampak tak logik right ? Actually this is my 'taktik'. Taktik to find the knowledge, to change the knowledge. Even di mata kasar seolah-olah saya memperlekehkan mereka yang berada pada saff perjuangan. Seolah saya tak betul, saya tak tegakkan hak, saya selfish. This is how to wash my brain actually. Ini cara saya doc. I'm sorry. Bila dua pihak berbicara, satu pilih advantage dan satu pilih disadvantage. Kita dapat fikir bersama dan dapat ilmu lebih right ? Di sana pertukaran idea boleh banyak timbul. If doc know what i meant. Contohnya, selalu yang saya buat ketika study, apabila berada di makmal anatomy and pysiology. Lect akan tanya semua student. Hatta 99 orang student menjawab A. Saya tetap menjawab B ketika discussion. Even saya tahu yang sepatutnya jawapan betul adalah A. Saya suka akan perbezaan. Dan saya sangat cinta akan sikap 'raih pendapat'. Semakin banyak diterokai, semakin tahu betapa jahilnya diri. That's my self doctor.
Ternganga Doctor tu lihat saya. Last dia cakap,
" Andai ramai pemuda berfikiran seperti kamu. . "
No. No doc.
Laju saya potong bicaranya.
Saya tidak nak pemuda fikir seperti saya. I want more than that. Sebab apa ? Perempuan boleh jadi pemimpin di kalangan perempuan, tetapi lelaki boleh pimpin lelaki dan perempuan.
Angguk-angguk doctor dengar jawapan saya.
اسمي نورالحسنة
عمري حادي وعشرون
من ماليزيا
اكره الظالم
Saya Nurul Hassanah
Berumur 21 Tahun
Dari Malaysia
Saya benci kezaliman
Allahu Akbar !
Kak Hassanah
31/08/2015
This entry sepenuhnya daripada 
Kak Hassanah
 :) Search FB beliau :)


9 comments:

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !