Sunday 1 November 2015

Ummi 'hilang'.


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

One tragedy when I'm in my room with Kak Ngah.
Tiba- tiba blackout! Ya Allah. Apa lagi, aku pun terus keluar dari bilik dengan Kak Ngah terus ke bilik umi. 

Sampai dalam bilik umi terus ke katil. Nasib baby masih tidur ... Tangan meraba- raba katil dalam gelap. Mana umi ni.. Aku dah tak sedap hati. 

Tengok sikit luar tingkap.
Nampaknya satu taman blackout.
Bukan satu taman. Dari sini sampai Changlun blackout haa.

Aku tanya pada Kak Ngah. 

"Kak Ngah. Mana ummi?"
"Err.. Tulaa mana ummi?" Kak Ngah tanya aku balik.

Aku pun cari umi. Nak buka bilik air tapi takut. Gelap.
Nanti lain dicari, lain dapat.

Buka sikit. Tak ada!

"Ummi! Mana ummi?!!" Aku jerit satu rumah.
"Ummi! Blackouttt!!!" Mungkin ummi kat dapur? Ataupun tertidur dekat ruang tamu atau mana- mana? Tapi tak sedar?

Adik Izzah terjaga dan menangis. Izzul pun terjaga.. Tanya mana ummi.

Aku sebagai anak sulung dah takut tahap gaban.

"Ummmiii!" Lagi sekali aku jerit.

Adik- adik lain dah ketakutan. Depa pun ikut jerit sekali,

"Ummi! Ummi! Manaa Ummi!."
"Ummi janganlah buat main!"
"Ummmmiiiii!!!"

Dah tak kisah kalau jiran dengar.

5 minit tanpa jawapan. Akal dah fikir macam- macam. Macam mana ni, dengan adik baby.. Dengan adik kecik- kecik. Ummi mana? Hilang ke mana? 

Aku takut nak cari dekat luar bilik tapi takut... gelap. Aku intai intai ja dapur tak ada sesiapa, ruang tamu pun.. Kalau ada kat dapur pun, takkan kutt. Sebab aku tak dengar ummi basuh pinggan atau iron baju kat ruang tengah..

Ataupun diambil benda tu... Dah lah memalam.. Jantung dah dug dag dug dag laju.

Adik- adik dah menangis kuat. Mana ummi.... Baba duduk di masjid, tak balik lagi selalunya waktu ni. Dalam sekitar pukul 9 malam time tu.

Duk pakat tanya kak long.
"Kak Long... Adik takutt.." -Izzah.
"Kak Long... Mana ummii.... Takutlah kak long.."

Aku tak tau nak jawab apa. Sebab adik- adik jerit kuat sangat, baby terjaga dan menangis.. Aku angkat dan tepuk- tepuk. 

"Ummi!! Baby nangiss.." Cuba lagi walaupun tahu tak akan disahut.

Aku nekad.
Nak pi rumah jiran sebelah kata mak aku hilang.

Sebelum tu aku tengok dulu diri aku. Seluar and baju lengan tiga suku. Alahh memalam bukan nampak.

Aku suruh Kak Ngah pegang sat baby. Nak pakai telekung. Baru ja nak keluar,....

Aku terkejut. Jantung rasa terkejutttt sangat. Zaaaappppp!
Sesusuk tubuh di hadapan... Ya Allah!

Aku terus pi dekat ummi.
Ya Allah..

Ummi kenapa buat macam ni? Terkejut kak long. Janganlah main sembunyi- sembunyi waktu gini.

Ummi gelak "Hahahahhahaha kak long ingat ummi pi mana?"
"Hishhh ummi ni... Tak baik oooo. Ingatkan diambil benda..." Jantung aku reda sikit tapi masih dub dab hihihi.

Ummi, kak long takut kehilangan. Kehilangan ummi. Always be beside me okayh ^_^ because I always with you everytime. Muachh a lot.




2 comments:

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !