Tuesday 24 November 2015

Hukum mendengar lagu ataupun muzik.

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ


Hari ni dalam kereta otw dari rumah ke UUM yang memakan masa sebanyak 30 minit, 
dapat ilmu dari ibukuuu hee.

"Kak Long, Kak Long tau dak kumpulan nasyid Hijjaz?" Ummi tanya aku.

Aku yang tengah makan cucoq kembong pandang ummi, "Hmmm..."
"Tau.. Kenapalahh?" - aku.

"Dulu hijjaz ni music background dia guna kompang, gendang macam tu tau. Pastu haritu ummi bukak radio IKIM.FM terdengar satu lagu ni best.

Rupanya daripada hijjaz. Kumpulan Hijjaz dah guna macam gitar laa macam tu.. Dah moden ada change dah..

Semoga makin berkembang dakwah Hijjaz dengan lagu nasyid." -umi

"Ohhh.. Tapi kan miyy, ada yang mengatakan muzik muzik haram?" - aku. Kembali makan cucoq cicah Sardin dalam tapawee. a.k.a Tupperware.

"Hmm ya eh?" -umi

"Haritu kak long tengok satu tutorial tudung dekat Youtube berlatar belakang lagu Maher Zain tajuk apa tah.

Scroll comments, nampak ada dalam 1,2 users not malaysian said that music is Haram. But the malaysian just don't care. How is it, Miyy?" Speaking lak aku huahuahua.

"Hmm tulah kan kak long, banyak khilaf ulama' . Tapi kan.. Tengok pada niat seseorang. Contohnya macam tujuan berdakwah. Tapi kalau niat nak memikat ajnabi hukumnya HARAM."-umi

NI DARIPADA PENJELASAN AKU, AKU TAIP BAGI TERPERINCI, OK -------

"Macam ni umi, banyak khilaf tapi yang kak long pernah dengar ceramah..

Hukum mendengar ALAT MUZIK bertali adalah HARAM J.I.K.A dapat berpaling daripada syari'at Allah. Dan jika ia memuja- muja syaitan ataupun berhala pun HARAM.

Jika ia lagha pun HARAM. Tetapi,

Muzik seperti semangat patriotisme akan negara adalah HARUS, harus di sini bermaksud boleh.

Muzik seperti jihad perang boleh jadi sunat sebab boleh naikkan semangat kita nak berjihad Lillahi Ta'ala.

Muzik macam kita ni. Cinta- cinta, korea- korea. Adalah makruh :) Tapi boleh jatuh haram kalau lagha, lambatkan waktu solat contohnya."

Terang tak? Panjang sebenarnya conversation tapi malas nak taip huahuahuahuahuahua.

Wallahu a'lam. Kalau salah harap betulkan. Diri ini masih jahil.

No comments:

Post a Comment

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !